fredag 1 januari 2010

Nyårsafton...

Nyårsmiddagen blev lyckad om man får säga det själv. Som i år blev lite mer uppstyrd vuxenstyle, and I love it! Mr.blue eyes hade en kompis här L. Han är bara 5 veckor äldre än våran lilla knodd. Så han med föräldrar fick knoppa i vårat gästrum. Dom skötte sig exemplariskt. (föräldrarna också). 3 och 4 åringarna fick ett "film och lek" rum det där dom hängde under middagen innan dom skulle ut å skjuta raketer.
Vi vuxna fick trevligt sällskap och god mat, å ett å annat glas....
Så här blev menyn:
-chevrépaj med sallad på rödbetor/ruccola/kapris
-lax med grönpeppartäcke med pressad potatis
-pannacotta med hallon och blåbär
Här är lite bilder från kvällen...Festade till glasen från ikea med att knyta rosetter som jag även knöt på "bordsplaceringslapparna". Dukningen gick i svart, vitt och grönt. Som finservisen berså från gustavsberg.
Kanske inte den bästa bilden på mig, men det bjuder jag på...Skorna åkte av, allt för effektivisera matlagningen.
Första gången som jag gjorde pannacotta, men jag använde gelésocker istället för gelatin. Funkade skit bra och gott blev det!

Proppmätta efter middagen rullar vi ut på gården precis till tolvslaget med skumpan i högsta hugg och partyhattar på! Festen fortsätter nåra timmar till och vi kommer i säng sent men det är det värt, mr. B vaknar första gången vid 5.....pappan har morgonpasset.....
Go natt....







5 kommentarer:

ingen fara på taket sa...

Tack för festen! Efterrätten äter jag gärna snart igen.

Katarina sa...

Tack för en lovely evening.Kanske att det blir en tradition...att ni bjuder och fixar menar jag...

Tjuettan sa...

Kanske det....har ju vunnit 2*25 på triss å jag är ju hemma fru ett tag till. Så det är ju inte helt omöjligt!

Daisy sa...

Mmm, jag blir alldeles hungrig här. Gelésocker - gissar att det är vegetariskt? Så bra, kan man hitta det på vanliga ICA/Konsum?

Tjuettan sa...

A precis man använder det istället för gelatin. Finns i samma hylla som socker å bakgrejer. Heter gelésocker multi.