onsdag 21 oktober 2009

Laga rosarium....











Jag har ju en liten kärlek till rosarium, eller rosengömma som dom även kallas. Än så länge finns det 7 st i min ägo, i olika färger och storlekar. Känner att det fattas ett med en röd ros, gärna ett mellan stort. Men ibland så kommer man över exemplar som inte är helt fel fria. Som det här stora med rosa rosor, men här är ett tips på hur man lagar det. På det här rosariumet så hade gummiringen runt plattan helt torkat sönder. Ta bort gummiringen, fyll på med vatten, täta med våtrumssilikon, tejpa ett par varv med eltejp. Låt stå upp-å-ner, typ ett dygn så det hinner torka och bli riktigt tätt.......Vips som nytt!

3 kommentarer:

ingen fara på taket sa...

Nej nej, du kan inte använda vanligt vatten. Det måste vara sånt avjoniserat eller vad det heter, alltså strykjärnsvatten.

Tjuettan sa...

Jo jag har också hört det. Men eftersom jag är lite wild and crazy och inte har utfört en hjärnoperation i rosariet, så fick det bli vanligt vatten. I värsta fall om det blir en bakteriehärd eller kalkavlagring, så får jag väl öppna det igen. Man tager vad man haver, så att säga ;)

Lisa sa...

Tack!!! Jag som precis tänkte ge mig på en jakt efter bästa sättet att laga det :) Sjysst blogg