onsdag 24 mars 2010

Mandelbollar..typ...eller kokos..


Provade på å baka småkakor från "sju sorters kakor-boken" förra veckan. Men jag hade inte allt hemma så jag improviserade (som vanligt). Men jag undrar om man lite förtidspensionär när man har mandelmassa och cocktailbär bara hemma så där... Här kommer receptet!
Mandelbollar:
200g margarin el smör
200g mandelmassa
3dl vetemjöl
Pensling och garnering:
äggvita
mandelspån (Jag hade kokos)
röda cocktailbär

Rör smör, riv mandelmassan, blanda ihop med mjölet. Forma rullar av degen. Skär i jämna bitar, rulla bollar. Pensla bollarna i äggvita, vänd i mandelspån (kokos), tryck i bäret (jag tog halvor). Grädda i 175 grader i ca 10 min på smord plåt eller bakplåtspapper. Så lätt, goda och fina!

3 kommentarer:

Cicci sa...

Jag tror att cocktailbär innehåller någon magisk superkraft, för allting blir så himmelens snyggt med ett litet bär på toppen! Stiligt!

funbun sa...

Haha jag lite pensis varning e d ju ;-)

Sandy De Luxe sa...

Ser sjukt goda ut! Ska prova till helgen!